Samenvatting: Dit artikel biedt een reflectie over de mogelijkheden van het beeldend medium in het vatten van temporaliteit. Om een antwoord te formuleren op deze vraagstelling worden David Claerbouts Retrospection (2000) en Kindergarten Antonio Sant’Elia (1932) uit 1998 vergeleken met Hiroshi Sugimoto’s In Praise of Shadows (1998) en Theaters (1975-2001). De besproken kunstwerken illustreren een verlangen om de ervaring van tijd, de tijdsduur, te verbeelden door de tijd niet alleen als concept, maar ook als materie aan te wenden. De manier waarop de kunstenaars dit benaderen is heel verschillend; in zijn videoprojecties animeert Claerbout het verleden van zwart-witfoto’s door digitaal beweging te introduceren in een stilstaand beeld. Zo plaatst hij het vervlogen moment uit het verleden opnieuw binnen een tijdsverloop in het heden. Waar er geen temporaliteit meer was, introduceert Claerbout de tijd. Deze videoprojecties creëren bijgevolg een bevreemdend spanningsveld tussen beweging en stilstand waardoor verleden en heden met elkaar versmelten in een ‘continue’ tijdsbeleving zonder begin of einde. Waar David Claerbout in zijn videokunstwerken aan de hand van beweging de tijd in stilstaande foto’s introduceert, comprimeert Hiroshi Sugimoto in de fotoreeksen In Praise of Shadows en Theaters temporaliteit in abstracties. De foto’s zijn visuele getuigenissen van een tijdsverloop die de kunstenaar ‘ondergaat’. Het resultaat zijn niet-beelden; de tijd toont zich als een abstractie, een reëel niets voorbij de voorstelling. Ondanks de verschillende benaderingen worden beide kunstenaars geconfronteerd met de onmogelijkheid om de ervaring van tijd te verbeelden. De tijd blijft een eindeloze herhaling, een eeuwigheid heden zonder begin of einde. Vanuit dit eeuwigheidsperspectief kunnen de besproken kunstwerken begrepen worden binnen een melancholisch discours, waarin de kunstenaars onophoudelijk zoeken naar een manier om de reële ervaring van temporaliteit te symboliseren. Net zoals de ervaring van tijd zelf, situeren de besproken kunstwerken zich bijgevolg tot dit reële register, dat wars-van-zin is, juist omwille van de reële status van tijd. De besproken kunstwerken van David Claerbout en Hiroshi Sugimoto fungeren bijgevolg als opstapjes; singuliere oplossingen binnen het discours van de kunstenaar om de reële ervaring van tijd te mediëren in een eigen taal, voorbij het imaginaire en het Schone, waarin het eigenlijke probleem, nl. de reële ervaring van tijd, gesublimeerd wordt tot een tijdelijke oplossing.
- 2017 - 4 - Varia
- 2020 - 4 - Teksten voor Diegene die het Aanbelangt
- 2020 - 3 - Taal en Psychoanalyse
- 2020 - 2 - Jaloezie
- 2020 - 1 - Psychoanalyse en het Duits Idealisme
- 2019 - 4 - Varia
- 2019 - 3 - Lacanian Psychoanalytic Technique Today
- 2019 - 2 - ([Humane] [Psychiatrische] [Zorg]
- 2019 - 1 - Varia
- 2018 - 4 - On Ecrits
- 2018 - 3 - Over Dans-, Schrijf- en Spreekwezens
- 2018 - 2 - Noting Less Than The Object a
- 2018 - 1 - Bouwstenen voor het Klinisch Begrijpen van de Alledaagse Psychose
- 2017 - 3 - Einde van een Analyse
- 2017 -2 - Een Leven in Portretten: Lucian Freuds Visuele Autobiografie
- 2017 - 1 - Psychoanalysis and Philisophy
- 2021 - 4 - Varia
- 2021 - 2 - Psychoanalyse en Cinema
- 2021 - 1 - Manie en Melancholie
- 1981 - 1f - Devreese - Adelsstolz und Professorendünkel (2)
- 1981 - 1e - Devreese - Adelsstolz und Professorenduenkel
- 1981 - 1d - Schreberdocumenten I
- 1981 - 1c - Quackelbeen - Prolégomènes pour une Clinique Psychanalytique
- 1981 - 1b - Quackelbeen - Prolegomena voor een Psychoanalytische Ethiek
- 1981 - 1a - Inhoudsopgave